Jdi na obsah Jdi na menu
 


Autosalon Ženeva

16. 4. 2009

Autosalon Ženeva 2009: méně úsměvů, více tuningu

První a nejvýznamnější událost automobilového roku 2009 probíhala v Ženevě ve jménu krize automobilek. Výrobci se snaží bojovat spoustou novinek hledících především na ekologii. Do krásy a síly rostou teď hlavně kdysi podceňované značky.Jak bylo v Ženevě?" ptají se všichni jako každý rok. Jako vždycky, chce se říct. Bylo tam plno novinek i spousta lidí, ale na druhý pohled už je vidět, že něco jinak je.

Organizátoři autosalonu v Ženevě hlásili už dlouho dopředu vyprodané výstavní plochy, to na podzimním autosalonu ve Frankfurtu budou některé automobilky chybět. A z červnového brněnského autosalonu, kde se třeba před šesti lety naparovalo ve světové premiéře BMW řady 5, zbude komorní výstavka.

Jako první šli Češi na obhlídku stánku Škodovky. Novinka v podobě terénního Yetiho stála v hloubi expozice. Že bylo o ženevské premiéře rozhodnuto narychlo, svědčí i skutečnost, že tam stál sám v jediném exempláři, mezi hejnem všelijak upravených fabií. Nabízí se otázka, jestli SUVčkovitá novinka přijíždí do správné doby. Budoucnost vidí svět v malých autech a vozy do terénu začínají upadat v nemilost.

Hlavním tématem byla samozřejmě ekologie. Stále přísnější ekonormy nutí automobilky investovat do dokonalejších a úspornějších motorů a alternativních pohonů. To stojí obrovské peníze a ty zrovna v těchto chvílích v autoprůmyslu rozhodně nikomu nepřebývají. I přesto zase dorazilo víc hybridních aut a elektromobilů. Hlavní disciplínu, ve které dnes výrobci soutěží, už zná i laik. Doba co nejvyšších čísel v kolonkách rychlost nebo výkon skončila. Dnes vítězí ten, kdo má co nejmenší hodnotu udávající emise CO2.

Ostřílený harcovník už ví, kde na relativně malém (v porovnání s pařížským nebo frankfurtským autosalonem) výstavišti kterou automobilku hledat. Škodovka je v prvním patře hned vedle Volkswagenu a za zády má bentleye. Opel je naproti přes halu a vedle něj je nával u stánků Giugiara a Pininfariny.

Na opačném konci hlavní expozice, do které se musí vejít všechny značky, stojí nové mercedesy a BMW a třeba dacie najdete naproti lexusu. A hned vedle je tlačenice na modelky u Fiatu a jeho dalších značek. Až potud je všechno při starém.

 

Nový trend šel v Ženevě přesto vypozorovat. Místa, kde byli v předchozích letech stavitelé netradičních aut a designérská studia, zabraly letos tuningové firmy. Superdrazí "ladiči" pronikli i na nejvýraznější stánky.

Z těch známějších malých chyběla třeba milánská Castagna, naopak se po deseti letech vrátilo do Ženevy designstudio I.DE.A. S věhlasnými studii je to všelijaké. Bertone v Ženevě stejně jako loni nevystavoval, Pininfarina teď žije elektrickým městským autem, jehož vývoj probíhá pod taktovkou Bolloré, a Giugiaro přivezl supersport na baterky jménem Namir. 

 

Stále vditelnější je trend automobilek malovat si auta ve vlastní režii. Designstudia začínají žít hlavně z práce pro čínské automobilky. Třeba Giugiarův Italdesign se tak chlubil na svém stánku i hatchbackem BS2, který maloval pro čínskou značku Brilliance.

Zajímavou strategii vyznává společnost Magna-Steyr. Rakouská firma dodávající součástky pro automobilový průmysl postavila pohledný městský elektromobil Mila EV a celý projekt včetně výroby chce nabídnout některé ze zavedených automobilek.

 

Kdo doufal, že nebude vláčet kila tiskových zpráv, byl potěšený napůl. Papírů opravdu ubylo, ale upřímně řečeno, elektronická média už ho minimálně v tomto ohledu umí plně nahradit. Takže třeba u Hondy vás odbyli s tím, že je všechno důležité k nalezení na internetu. A měli vlastně pravdu.

Některé automobilky se ani do Ženevy trmácet nemusely. Když už ovšem třeba Land Rover do Ženevy dorazit musí, přiveze aspoň nějakou novou "akční" verzi dávno známého modelu. Upřímně řečeno, takový Range Rover TDV8 Westminster, kterých vznikne 300 kusů, by rozhodně byl v nabídce značky zbytný.

Obtěžovat se nemusel ani Hummer nebo Isuzu. Bugatti mělo podle předpovědí dovézt silnější model, nakonec se ale pochlubilo jen s další variací na téma Veyron, tentokrát modrou.

Na koni jsou očividně donedávna vysmívané značky sázející na levná auta. Kia se profiluje jako moderní dospělá značka, indická Tata opodál slibuje, že do Evropy přiveze superlevné auto Nano, a chlubí se studií, kterou jí namalovalo věhlasné italské studio Pininfarina.

A Dacia ob stánek dál přivezla futuristickou studii Duster. Nebýt toho, že vypadá trochu terénně, což dnes v moderním automobilovém světě přestává být "in", nikdo by se nedivil, kdyby měla i mnohem urozenější značku na čumáku. A mimochodem, Dacia prý uvažuje o sériové výrobě něčeho, co z dusteru vychází.

Překvapením byla malá účast čínských automobilek. Ještě loni se naproti stánku Rolls-Royce provokativně předváděla auta občas přiliš podobná známým modelům jiných značek a vonící po čínských teniskách jménem BYD. Tentokrát držel prapor "číňanů" Brilliance a italsko-čínský projekt DR, který na Apeninském ostrově stále rozšiřuje nabídku a chystá se na další trhy.

A největší exot letošního ženevského autosalonu? V zeleném pavilonu, věnovaném zajímavým ekologickým počinům, zaparkovala své prehistorické modely íránská automobilka Khodro.

 Povědomě vypadající auto je vlastně původem Peugeot 405 a ekologické je na něm to, že jezdí na zemní plyn.

Modelek bylo letos možná o špetku míň než v loňských letech, zástupci automobilek byli méně usměvaví a spíše pesimističtí ve svých prohlášeních. Automobilová krize, která možná i pár značek smete, byla v té Ženevě vlastně docela vidět...

 

Náhledy fotografií ze složky Autosalon Ženeva

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář